Op de nieuwjaarsreceptie van Gaasperdam, ontmoette ik Dini Dijkman. Ik ken haar al jaren van diverse initiatieven in ons stadsdeel. We kwamen aan de praat over de Stichting Aan de Knoppen waar zij actief is. De basisbeginselen voor het omgaan met computers wordt daar aan cursisten meegegeven. Deze vorm van activering heeft mijn aandacht en we spraken af dat ik op werkbezoek bij de organisatie langs ging. Vorige week vrijdag was het zover. Na een korte introductie van Dini maakte ik kennis met de vrijwilligers en een aantal cursisten in De Bonte Kraai.
De leerlingen komen binnen via onder meer Kansrijk, Dienst Werk en Inkomen en via mond-op-mond-reclame. Doel van de cursus is dat mensen, ook laaggeletterden kunnen omgaan met een computer, zoals de handelingen met een muis. Daarnaast leren ze bijvoorbeeld internetbankieren en hoe je (veilig) bestellingen kan doen via het net. Tien deelnemers hadden zich die ochtend moeten melden. Het kan aan het weer liggen maar het waren er wat minder.
Het was goed om te zien dat een aantal vrijwilligers uit Zuidoost de mensen op weg helpt. Dit leken mij kundige mensen die zelf docent zijn of een opleiding hebben gekregen waarmee ze cursisten verder kunnen brengen in de materie. Wat ik me wel af vroeg is hoe deze cursus nu past in het bredere perspectief om mensen te activeren en op termijn mogelijk door te geleiden naar werk. Veel kandidaten ontberen meer basisbeginselen dan alleen het omgaan met de computer, zoals taal. Hoe wordt dat geborgd? Is er goede doorverwijzing na volbrengen van de cursus om ook aan andere competenties te werken? En heeft de wat lagere opkomst dan voorzien ook iets te maken met het streven naar laagdrempeligheid (cursus kost bijna niets)?
Dit zijn overigens vragen die de organisatie en Dini in het bijzonder zelf ook bezig houden. Er zijn in ons stadsdeel meerdere organisaties die computerlessen geven voor beginners. Soms zijn ze georganiseerd langs culturele lijnen (zoals voor Spaanstaligen), soms meer op basis van een buurt. Veel van deze organisaties ontvangen subsidie, maar onderling weten ze elkaar nog niet goed te vinden is mijn waarneming. Daar wordt inmiddels aan gewerkt. De organisaties zijn recent door het stadsdeel uitgenodigd om te praten over hun aanbod en de mogelijkheid van doorverwijzing. Dit lijkt me stap in de goede richting.
Voor het goede begrip. Je moet niet elke vorm van onderricht institutionaliseren. Dan kan ten koste gaan van de zelfwerkzaamheid en ook het plezier dat vrijwilligers hebben om hier tijd in te steken. En voor je het weet heb je een administratief systeem opgebouwd waarmee alleen professionals kunnen werken. Maar als de overheid er subsidie in steekt mag je zoals het stadsdeel dat nu al doet, organisaties ook vragen om samen te werken. En tot slot is het ook in het belang van de cursist dat er een aanbod ligt dat een goede springplank is naar een leven waarin men beter kan deelnemen aan de maatschappij.