Wie de kranten leest krijgt mee dat de Amsterdamse economie in de lift zit. De huizen worden weer sneller verkocht tegen hogere prijzen. Er vestigen zich meer bedrijven in onze stad. Het consumentenvertrouwen herstelt zich. Maar deze gunstige economische omstandigheden zijn omgeven door onzekerheden. Dat valt te lezen in de gisteren uitgekomen Economische Verkenning Metropoolregio Amsterdam 2015. Het stuk is opgesteld door economen van TNO, Vrije Universiteit, Ernst & Young en de Gemeente Amsterdam. Graag neem ik de lezers mee in wat gedachten bij deze uitgave.
Ik lees dat de werkloosheid in 2014 is toegenomen met name door de beperkte vraag, het structureel toenemende aanbod (onder andere van ouderen) en de groeiende bevolking. Onder laagopgeleiden, vrouwen en ouderen is de werkloosheid het hoogst. Ook de neemt de werkloosheid toe onder middelbaar opgeleiden terwijl dit voorheen voor deze groep lager was dan gemiddeld.
De groothandel is een hele relevante bedrijfstak voor de regio. Met name in en om luchthaven Schiphol groeit deze sector sterk en daarmee ook het aantal banen in deze tak. Dat zijn beslist niet allemaal plekken voor hoogopgeleiden, denk aan magazijnmedewerkers en heftruckchauffeurs. Groothandels die het goed doen zitten bijvoorbeeld in mode en pharmaceutische produkten. Allemaal zaken die met het vliegtuig vervoerd dienen te worden. Ook het toerisme maakt een groei door en daar worden banen voorzien in hotels en congressen. Onze regio is een aantrekkelijke bestemming voor zowel binnenlandse als buitenlandse bezoekers. In de zakelijke dienstverlening, van oudsher sterk vertegenwoordigd in Amsterdam, zal de werkgelegenheid niet verder groeien is de verwachting. Dat geldt ook voor de ICT-sector.
Voor werklozen in Zuidoost betekent het om een kans op een baan te vergroten dat ze ook buiten de grenzen van de stad moeten kijken, zoals richting Schiphol. Anderzijds moet het stadsdeel zich ook richten op het versterken van het tweede uitgaansgebied van de stad waarbij er nog kansen liggen voor de internationale bezoekers.
De kracht van Zuidoost is de beschikbaarheid van ruimte en goede bereikbaarheid met OV met enerzijds het centrum van Amsterdam en Schiphol en anderzijds met de auto. Meer dan 10 miljoen mensen bezoeken al jaarlijks het Arenagebied, zoals een concert in de ZiggoDome, de festivals op Arenapark maar ook de miljoenen bezoekers aan de Mediamarkt moeten we niet vergeten. Het is de kunst om combinaties te maken met horeca en andere attracties zodat we bezoekers langer vasthouden in de Amsterdamse regio.
Daarbij helpt het dat er in Zuidoost bijna 1000 hotelkamers bijkomen in 2015. Tevens krijgen we nog een aantal (kleinere) dagattracties in het gebied. Maar een prominente trekker is nog welkom. We bieden ruimte aan een initiatief als het GreenNest Hotel, een bijzonder niche-hotel gekoppeld aan een tuinbouw-experience in vijf werelddelen. Binnenkort zit ik met met twee Amsterdamse wethouders en potentiele investeerders om de tafel om te kijken of we dit idee ook werkelijkheid kunnen laten worden. Berekend is dat 250.000 bezoekers per jaar op de plek naast Ikea, GreenNest willen ervaren (*).
Zo hoop ik dat we ook de komende jaren goed inspelen op de economische kansen voor Amsterdam en het zuidoostelijk deel in het bijzonder.
(*) In perspectief, IKEA ontvangt circa 2,5 miljoen bezoekers per jaar.