Afgelopen zaterdag waren we met een delegatie van de VVD bij het Weekend College. In het ROC-gebouw waren ruim 100 kinderen (met name tussen 12 en 16 jaar) bij elkaar gekomen om bijles te krijgen. Het College is een particulier initiatief dat middelbare scholieren uit Zuidoost de kans geeft om ze bij te spijkeren in de vakken die ze doordeweeks op school krijgen. Ze zijn voor hun activiteiten grotendeels afhankelijk van een subsidie van de gemeente. Dit jaar krijgen ze nog een bijdrage van het stadsdeel. Aangezien onderwijs een gemeentelijke taak is geworden is volgend schooljaar de gemeenteraad aan zet.
De ochtend begon in een koude sportzaal van de onderwijsinstelling aan de Fraijlemaborg. De temperatuur was laag gehouden om de kids bewust te maken van ”de warme truien dag”. Energiebesparing wat kun je er zelf aan doen, was het eerste inhoudelijke thema. Daarna werden Franse en Engelse werkwoorden geoefend tijdens het bewegen. Voordeel: als je beweegt gaat er meer zuurstof naar je hersens en onthou je het beter. Na de lunch hadden we een gesprek met de ouders. Ze benadrukten het belang van het Weekend College voor hun kinderen. Voor veel ouders geldt dat ze de lesstof moeilijk kunnen bijbrengen omdat ze zelf nooit zover zijn gekomen.
Inmiddels waren de kinderen bezig met een module ondernemen. Ze bedachten zelf een product, moesten over de doelgroep nadenken en de wijze hoe ze het gingen vermarkten.
Anne Marttin (duo VVD), Jeroen Helmers en ik mochten de rol van ‘critical friend’ vervullen waarbij we de groepjes doorzaagden op hun plannen. We waren onder de indruk van de produktplannen zoals een een schoen met verwisselbare sportzolen en app die de mogelijkheid geeft via verschillende supermarkten in te kopen en de boodschappen thuis te laten bezorgen. Ook over de betaalbaarheid was nagedacht!
Tijdens de dag worden de deelnemers begeleid door tutoren. Dat zijn in de regel studenten die opgegroeid zijn in Zuidoost. Ze merken dat ze dicht bij de kinderen staan en ook buiten de zaterdagen een aanspreekpunt zijn voor kinderen en ouders. In het slotgesprek dat we hadden met de studenten bleek hun rolmodel ook waardevol om de kids bij te brengen dat slim zijn niet slecht is. Veel kinderen met een HAVO/VWO-advies schamen zich voor hun omgeving. Ze hebben ook te weinig idee wat ze kunnen met een voorbereiding op hoger beroeps- of wetenschappelijk onderwijs. De tutoren laten zien welke toekomst deze kinderen hebben.
Voldaan verlieten we aan het einde van de middag het gebouw. Vol van de energie die de kids, tutoren en organisatie ons hebben gegeven.