Een van de grootste infrastructurele werken van het land vindt op dit moment plaats in ons stadsdeel. De verbreding en verdieping van de Gaasperdammerweg (A9) heeft niet alleen grote gevolgen voor de doorstroming van verkeer maar ook voor de bewoners langs de bouwput. Na de bouwvakantie zal het zware werk beginnen, maar we hebben al een voorproefje gehad. De hevigheid van het werk zal in de beginjaren zitten maar het zal zeker tot 2021 duren totdat de wegenbouwers weer zijn verdwenen.
En dan is het nog niet gedaan. Want dan is er werk aan de winkel voor de aanleg van de inrichting op het drie kilometer lange opgeleverde tunneldak en omgeving. Op termijn ligt er dan een fraaie aanwinst voor ons stadsdeel. En voor de goede orde. Er zijn en worden nogal wat bomen gekapt voor de verbreding van de weg. Al die bomen worden gecompenseerd, zo veel als mogelijk op en om het nieuw aan te leggen park op het dek. Het stadsdeel heeft daarbij bedongen dat het hier niet alleen mag gaan om jonge aanplant, maar ook volwassen bomen van diverse aard. Maar de A9 biedt meer compensatie, die ik vanuit diverse portefeuilles als bestuurder mag begeleiden.
Tijdens de bouw is de bedoeling dat het project werk en stages biedt voor Amsterdammers. Daarnaast is het voornemen om lespakketten aan te bieden aan basisscholen om kinderen te betrekken bij de techniek in hun buurt. Tevens ziet de aannemer kansen om lokale inkoop te doen bijvoorbeeld bij catering. Morgenavond (12 mei) wordt deze vorm van ‘social return’ gepresenteerd aan de Bestuurscommissie vanaf pakweg 20 uur (bijeenkomst is openbaar in raadszaal Anton de Komplein).
Tevens ontstaat door de verbreding van de snelweg de mogelijkheid om over de Gaasp, waar de weg bovengronds ligt, een extra verbinding voor langzaam verkeer ’te plakken’. Dat maakt het voor fietsers vanuit het hart van het stadsdeel makkelijker om IJburg of Muiden te bereiken. Onder regie van Groengebied Amstelland is deze brug ingepast en gefinancierd.
Daarnaast dient door de aanleg van meer extra verharding oppervlaktewater te worden gecompenseerd. In de vorige bestuursperiode had het bestuur zich voorgenomen om de Bijlmerweide op te waarderen. Veel geld was hiervoor niet in kas maar toen Rijkswaterstaat naar plekken zocht in de buurt om extra water aan te leggen was de link snel gelegd. Met het water kwamen ook de natuurvriendelijke oevers en nieuwe bruggen.
En ook aan de andere kant van de Gaasperdammerweg is er sprake van genoegdoening in de vorm van nieuwe natuur. Door de verlegging van de aansluiting van de A9 op de A1 in het Diemerbos, dient een deel van het in beslag genomen gebied te worden vervangen voor nieuwe natuur. Hiertoe is in het deel van het Diemerbos, de Gemeenschapspolder, een stuk weidegrond aangekocht. Vanuit het bestuur van Groengebied Amstelland ben ik hier nauw bij betrokken. In veenweidegebied worden natte plaatsen aangelegd waar vogels kunnen fourageren. En inderdaad daar zit ook een plek bij die dient om de vogels te spotten (raadplaat 242). Wie het zelf wil zien begeve zich naar de Gaaspermolenpad, niet ver van de molen gelegen aan de Stammerdijk. Maar voor diegenen die het vanuit de luie stoel willen aanschouwen heb ik wat plaatjes bijgevoegd.
In de verte lijken het wel haaien. Maar in de nieuwe waterplaatsen komen ook de ruim 3000 jaar oude veeneiken weer aan de oppervlakte.