De laatste voorbereidende weken gaan in voor de ondernemers van de World of Food. Een droom waar sommigen al meer dan 5 jaar op wachten gaat dan in vervulling, een eigen zaak waar je kunt laten zien wat je het liefste doet.
Aan mediabelangstelling geen gebrek. De landelijke omroep NTR volgt een groepje ondernemers in de aanloop (*). Volkskrant, Parool en NRC hebben ook al van zich laten horen. Als bestuurder hunkerend naar wat positieve aandacht voor het zuidoostelijk deel van onze metropool toch geen probleem, zou je zeggen.
Alle ogen zijn gericht op 29 mei. Wat mag je verwachten? Een kopie van de Hallen in West? Een Aziatische foodmall? Een allesbehalve hippe voedselhal? De proef van deze pudding zit in het eten. De verwachtingen zijn prettig gespannen om dat te gaan ervaren.
Het gaat in deze voormalige garage voor een belangrijk deel om 25 startende zelfstandigen die zich op dit platform nog niet bewezen hebben. De kookkunsten verstaan ze goed en aan enthousiasme voor presentatie en gastheerschap geen gebrek. En buiten het beeld van de eters zijn er de verplichtingen van administratie. Dat moeten ze onder knie krijgen. Daar krijgen ze ook begeleiding bij. Maar lerende mensen maken fouten. Ondanks dat ik ieder het beste gun zullen er afvallers zijn.
En de geslaagde ondernemers kunnen doorstromen naar een andere lokatie. Ze maken plaats voor nieuwkomers die zich ook weer moeten inwerken. Niet op een A-lokatie waar duizenden al langs wandelen, maar een plek met potentie tussen studenten en kantoorklerken waar geworven moet worden. Dat is de aard van het concept voor een aansprekend deel van World of Food. Zo lang we dat maar in het achterhoofd houden.