Zuidoost doet het steeds beter bij toeristen. Dit jaar nam het aantal hotelkamers in het stadsdeel met bijna 1000 toe. Voor volgend jaar is nog een stijging van het aantal bedden voorzien. Amsterdam ontvangt jaarlijks zo’n 5 miljoen buitenlandse toeristen. De VVD wil dat tenminste 1 op de 10 toeristen ook Zuidoost opnemen in hun programma. Daarnaast wil de VVD dat meer nationale bezoekers ons stadsdeel aan doen in hun dagje Amsterdam.
De VVD wil dat meer mensen genieten in ons deel van Amsterdam van de bijzondere architectuur, culturele evenementen, kleurrijke festivals, kunstzinnige wandelroutes, het Mandelapark, multiculturele kookworkshops, de markt op Ganzenhoef, de Gaasperplas en de World of Food. Morgenavond 8 december bespreekt de Bestuurscommissie het voorstel van de VVD.
Kortom niet alleen bedrijven maar ook bewoners in ons stadsdeel hebben baat bij een grotere bezoekersstroom. Het belang van meer toeristen en bezoekers in Amsterdam Zuidoost is veelzijdig. Naast de ontlasting van de binnenstad is het goed voor de lokale economie, de werkgelegenheid, het imago van het stadsdeel en de levendigheid.
Een nachtelijke metroverbinding met het centrum zal bijdragen aan de groei van het aantal bezoekers en hun verblijfsduur in Zuidoost. Bij meer bezoekers zal deze nachtelijke verbinding ook sneller rendabel zijn. Voorzieningen die voor bezoekers van belang zijn kunnen ook aantrekkelijk zijn voor de Zuidoosters. Denk daarbij aan bijzondere restaurants en aantrekkelijke bars.
De VVD heeft concrete suggesties hoe we Zuidoost attractiever kunnen maken voor toeristen en bezoekers. Maar bewoners en organisaties worden nadrukkelijk gevraagd mee te denken. Volgend voorjaar kunnen deze plannen opgenomen worden in de toerismenota die door het stadsdeel wordt opgesteld.
Trek een dagattractie naar Zuidoost
In de avond is al aardig wat te doen in het Arenagebied. Door het toevoegen van een grote trekker op de dag verblijft de bezoeker langer in ons stadsdeel. Het zou goed zijn om een dagattractie naar ons stadsdeel te halen, bijvoorbeeld het Ajax Museum. Of andere trekpleisters die makkelijk te combineren zijn met een dagje Ikea of Mediamarkt.
Maak meer combinaties
Bij de verkoop van festivaltickets kan er gedacht worden aan combiverkoop met een van de andere activiteiten in de buurt. Een mooie boulevard, kiosken, straatartiesten, een orgeldraaier en multiculturele eetkraampjes kunnen de aantrekkelijkheid verder vergroten. Ook daardoor blijven bezoekers langer aan het stadsdeel verbonden.
Zorg voor goede verwijzingen
Wij willen dat het stadsdeel zich samen met partners als hotels en genoemde attracties sterk maakt om bezoekers aan Zuidoost te verbinden. Samenwerking met veel bezochte sites als TripAdvisor en Yelp kunnen helpen bij deze ambitie. Naast de duizenden gasten die nu al in het stadsdeel verblijven, richt de VVD haar pijlen ook op de miljoenen toeristen die jaarlijks Amsterdam bezoeken.
Promoot het gebied
Stedelijk wordt samengewerkt met Amsterdam Partners voor de promotie van de stad. Een deel van deze promotie zou ten goede moeten komen aan Zuidoost. Deze promotie kan vele vormen hebben. Te denken valt aan verwijzingen op sites van hotels, bijzondere routes en meer informatie in talen van bezoekers. Op positieve wijze de media bereiken en reclame voor Zuidoost op bijvoorbeeld abri’s, op Schiphol en andere in het oog springende plekken waar veel bezoekers komen.
Laat de drachten van Zuidoost zien
In Volendam en Marken lopen dagelijks mensen in klederdracht om de sfeer voor bezoekers te vergroten. In Zuidoost zien we prachtig aangeklede mensen met drachten uit vele windstreken, bijvoorbeeld op zondag als ze naar de kerk gaan. Hoe mooi zou het zijn als deze culturele uitingen dagelijks zichtbaar zijn in en rond de Amsterdamse Poort en Hoekenrode? Bezoekers kunnen met mensen in traditionele klederdrachten op de foto. Hans Mooren tipte ons over dit idee. We nemen het graag mee.
Fleur de openbare ruimte op
Zuidoost is het meest groene deel van de stad. Maar de kleurrijkheid van ons stadsdeel vertaalt zich nog maar matig naar de openbare ruimte. Ga in samenwerking met bedrijven het gesprek aan over medebeheer en laat bloembakken en -perken sponsoren rondom toeristische hotspots.
Breng Zuidoost in beeld
Miljoenen postkaarten worden verzonden vanuit Amsterdam. Ook digitaal gaan vele plaatjes van onze stad de wereld over. Dat is een geweldige reclame voor de hoofdstad. Attracties als Arena, kleurrijke markten en bijzondere architectuur verdienen een podium. Samen met Zuidoost Partners kan via een prijsvraag worden gestimuleerd dat de aardigste plaatjes als (digitale) postkaart worden opgemaakt.
Zet Zuidoost beter op de kaart
In de meeste hotels ligt een kosteloze kaart met daarop toeristische hoogtepunten in de stad. Maar op die kaart ontbreekt Zuidoost. Daarmee krijgen toeristen geen notie van de trekpleisters en eetgelegenheden in ons deel van Amsterdam. Dat is een gemiste kans. In samenwerking met Zuidoost Partners zou een plattegrond ontwikkeld kunnen worden die ook de attracties in ons stadsdeel in kaart brengt.
Denk mee
Bovengenoemde suggesties zijn voorbeelden van de wijze waarop het stadsdeel zichzelf attractiever kan profileren. De rol van het stadsdeel is faciliterend waarbij het samenwerkt met externe partijen als Amsterdam Partners en Zuidoost Partners. Het is geen uitputtende lijst. We dagen fracties, bewoners en bedrijven uit om mee te denken en zelf ook met ideeën te komen.
Op dinsdagavond 8 december bespreekt de Bestuurscommissie de voorstellen van de VVD. U kunt meepraten. Vanaf 21.10 uur -naar verwachting- wordt het stuk besproken.
Hier link naar de agenda van deze oordeelsvormende vergadering van 8 december.
Hier link naar gehele notitie van de VVD Zuidoost.
Inspreken kan via aanmelding bij Bestuursondersteuning: bestuursondersteuning.sdzo@amsterdam.nl